rational Posted May 7 Report Posted May 7 1 hour ago, 11_MohanReddy said: The essence of it is when you understand "నేను" in these phrases. Essentially that seeking who that నేను is the path to attain moksha. ఓ పార్థా, అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి. Sri krishnudu geetopadesam chesthunnadu partha ki (arjunudiki), akkada నేను ante krishnudu not essence. seeking journey to find him(krishna) explain chesthunnadu " అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి." next slokam lo clear gaa chepthunnadu moksham pondhuthaaru ani నన్ను పొందిన పిదప , మహాత్ములకు, ఈ దుఃఖముల నిలయము మరియు తాత్కాలికము అయిన ఈ లోకంలో పునర్జన్మ ఉండదు, ఎందుకంటే వారు సర్వోత్కృష్టమైన పరిపూర్ణతను సాధించారు. Quote
11_MohanReddy Posted May 7 Report Posted May 7 1 minute ago, rational said: ఓ పార్థా, అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి. Sri krishnudu geetopadesam chesthunnadu partha ki (arjunudiki), akkada నేను ante krishnudu not essence. seeking journey to find him(krishna) explain chesthunnadu " అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి." next slokam lo clear gaa chepthunnadu moksham pondhuthaaru ani నన్ను పొందిన పిదప , మహాత్ములకు, ఈ దుఃఖముల నిలయము మరియు తాత్కాలికము అయిన ఈ లోకంలో పునర్జన్మ ఉండదు, ఎందుకంటే వారు సర్వోత్కృష్టమైన పరిపూర్ణతను సాధించారు. "Nenu" ante Krishna ani kadu ikkada, finding who "Nenu" is seeking God. Quote
rational Posted May 7 Report Posted May 7 1 minute ago, 11_MohanReddy said: "Nenu" ante Krishna ani kadu ikkada, finding who "Nenu" is seeking God. mari arjunidiki evaru geetopadesam chesthunnaru? Quote
11_MohanReddy Posted May 7 Report Posted May 7 Just now, rational said: mari arjunidiki evaru geetopadesam chesthunnaru? Krishna, but like I said finding him is the essence of Hinduism Quote
rational Posted May 7 Report Posted May 7 Just now, 11_MohanReddy said: Krishna, but like I said finding him is the essence of Hinduism So finding krishna is the essence of hinduism? Quote
11_MohanReddy Posted May 7 Report Posted May 7 Just now, rational said: So finding krishna is the essence of hinduism? Not Krishna, finding who "nenu" means. Not just Krishna, when anyone says "nenu", finding who that "nenu" is the essence of Hinduism. Quote
11_MohanReddy Posted May 7 Report Posted May 7 Hinduism is seeking the truth, seeking within, seeking God. It is not believing in a form of God because you are asked to believe in it. It is essentially to question everything and everyone and not accepting anything until you realize what you are seeking for yourself. Quote
rational Posted May 7 Report Posted May 7 7 minutes ago, 11_MohanReddy said: "Nenu" ante Krishna ani kadu ikkada, finding who "Nenu" is seeking God. ఓ పార్థా, అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి. ee slokam lo "ఓ పార్థా" ani evarini evaru pilichaaru? Quote
11_MohanReddy Posted May 7 Report Posted May 7 1 minute ago, rational said: ఓ పార్థా, అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి. ee slokam lo "ఓ పార్థా" ani evarini evaru pilichaaru? Oh dear ani, it can be arjuna, it can be the birds who listed to him, it can be you who are reading it now Quote
11_MohanReddy Posted May 7 Report Posted May 7 Nenu evarini ani telusukunte ade moksham ani artham Quote
kingcasanova Posted May 7 Report Posted May 7 On 5/5/2025 at 7:48 PM, DonnyStrumpet said: Hypothetical scenario. how world world would be today, If that one religion never existed….Just wondering….. I was also under the same assumption, but later realized religion is just an excuse for the crimes they do. WWI and II didn't happen because of this. unfortunately for islam majority of the terrorists groups they found safe heaven under this religion and are using it as shield. they owned the religion more than anyone else, pakistan has created such an image in people's mind as if it is protector of muslims with it nukes. world should expose these and remove the religious shield to these extremists. Quote
rational Posted May 7 Report Posted May 7 Just now, 11_MohanReddy said: Oh dear ani, it can be arjuna, it can be the birds who listed to him, it can be you who are reading it now Partha means "son of pritha" pritha is another name for kunti. It has also another meaning "prince" Geetopadesam chesindhi krishnudu , vintundhi arjundu so ee context partha ante akkada arjunudu vasthaadu not birds or anyone else. krishndudu arjunidiki matrame geetopadesam chesaadu endhu kante arjundu yuddam cheyyanu antaadu. krishna is not preaching directly to us we are reading what krishna said to arjuna. If you read bhagavadgita then you will understand the context. Slokam peduthunnanu with word to word explanation please read it, also read the commentary it cleary say krishna अनन्यचेता: सततं यो मां स्मरति नित्यश: | तस्याहं सुलभ: पार्थ नित्ययुक्तस्य योगिन: || 14|| ananya-chetāḥ satataṁ yo māṁ smarati nityaśhaḥ tasyāhaṁ sulabhaḥ pārtha nitya-yuktasya yoginaḥ ananya-chetāḥ—without deviation of the mind; satatam—always; yaḥ—who; mām—Me; smarati—remembers; nityaśhaḥ—regularly; tasya—to him; aham—I; su-labhaḥ—easily attainable; pārtha—Arjun, the son of Pritha; nitya—constantly; yuktasya—engaged; yoginaḥ—of the yogis ananya-chetah satatam yo mam smarati nityashah tasyaham sulabhah partha nitya-yuktasya yoginah Translation BG 8.14: O Parth, for those yogis who always think of Me with exclusive devotion, I am easily attainable because of their constant absorption in Me. Commentary In the previous verse, Shree Krishna had explained the process of meditation as per ashtanga yoga sadhana to focus on the formless God, devoid of any attributes. However, this practice is not only difficult but also very bland. Therefore, He suggests an alternative method, that is, to meditate upon the personal forms of God such as Ram, Krishna, Shiv, Vishnu, etc., including their Names, Forms, Virtues, Pastimes, Abodes, and Associates. This method is simpler and helps in keeping the mind absorbed in God and His divine form. For the first time in the Bhagavad Geeta, Shree Krishna says that He is easy to attain. But only to those yogis who are ananya-chetāḥ, which means their mind is absorbed exclusively in God. The word a-nanya Etymologically means na anya, or “no other.” Thus, exclusive devotion is the precondition for attaining God. Throughout the Bhagavad Gita, Lord Krishna has stressed upon exclusive devotion and surrender to attain Him. ananyāśh chintayanto māṁ 9.22 tam eva śharaṇaṁ gachchha 18.62 mām ekaṁ śharaṇaṁ vraja 18.66 Telugu version అనన్యచేతాః సతతం యో మాం స్మరతి నిత్యశః । తస్యాహం సులభః పార్థ నిత్యయుక్తస్య యోగినః ।। 14 ।। అనన్య-చేతాః — మనస్సు ఎటూ చలింపక; సతతం — ఎల్లప్పుడూ; యః — ఎవరైతే; మాం — నన్ను; స్మరతి — స్మరించునో; నిత్యశః — నిరంతరమూ; తస్య — అతనికి; అహం — నేను; సులభః — సులభముగానే లభింతును; పార్థ — అర్జునా, ప్రిథ తనయుడా; నిత్య — ఎల్లప్పుడూ; యుక్తస్య — నిమగ్నమై; యోగినః — యోగులలో. Translation BG 8.14: ఓ పార్థా, అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి. Commentary భగవద్గీత అంతటా శ్రీ కృష్ణుడు చాలా సార్లు భక్తిని వక్కాణించాడు. ఇంతకు క్రితం శ్లోకంలో, శ్రీ కృష్ణుడు నిర్గుణ నిరాకార భగవత్ తత్త్వంపై ధ్యాసను వివరించాడు. అది మాధుర్యరహితమే కాక చాలా క్లిష్టమయినది కూడా. కాబట్టి ఇక్కడ ఒక సులువైన ప్రత్యామ్నాయమును ఇస్తున్నాడు; అదే ఆయన యొక్క సగుణ సాకార రూపము పై ధ్యానము - కృష్ణుడు, రాముడు, శివుడు, విష్ణువు మొదలగు వాటిపై. ఆయన దివ్య మంగళ స్వరూపము యొక్క నామములు, రూపములు, గుణములు, లీలలు, ధామములు, మరియు పరివారము, అన్నీ ఇందులో భాగమే. భగవద్గీత మొత్తంలో ఇదొక్కటే చోట శ్రీ కృష్ణుడు తాను సులభుడను అని అన్నాడు. కానీ, ఆయన పెట్టిన ఒక షరతు ఏమిటంటే, అనన్య-చేతాః , మనస్సు కేవలం ఆయన యందు మాత్రమే నిమగ్నమై ఉండాలి, వేరే దేని మీద ఉండవలదు. ఇక్కడ, అనన్య అన్న పదం చాలా ముఖ్యమైనది. భాషా పరంగా దీని అర్థం, న-అన్య అంటే 'వేరే ఇతరమైనది ఏదీ కాకుండా'. మనస్సు అనేది భగవంతుని యందు మాత్రమే నిమగ్నమవ్వాలి, వేరే ఏ ఇతర మైన వాటి మీదా కాకూడదు. ఈ 'అనన్య' అనే నియమము భగవద్గీతలో చాలా సార్లు పదేపదే చెప్పబడింది. అనన్యాశ్ చింతయంతో మాం (9.22) తం ఏవ శరణం గచ్ఛ (18.62) మాం ఏకం శరణం వ్రజ (18.66) అనన్య భక్తి అనే విషయం ఇతర శాస్త్ర/పురాణాల్లో కూడా ఉద్ఘాటించబడినది. మాం ఏకం ఏవ శరణం ఆత్మానం సర్వ-దేహినామ్ (భాగవతం 11.12.15) ‘సమస్త ప్రాణులకు పరమాత్మ నైన నాకు మాత్రమే శరణాగతి చేయుము.’ ఏక భరోసో ఏక బల ఏక్ ఆస విస్వాస (రామచరితమానస్) ‘నాకు ఉన్నది ఒకేఒక్క ఆధారం, ఒకేఒక్క బలము, ఒకేఒక్క విశ్వాసము, ఒకేఒక్క ఆశ్రయము - అదే శ్రీ రామచంద్రమూర్తి’ అన్యాశ్రయాణామ్ త్యాగో ఽనన్యతా (నారద భక్తి దర్శన్, 10వ సూత్రము) ‘మిగతా అన్ని ఆశ్రయములను విడిచిపెట్టి కేవలం భగవంతునికే చెందిన వాడివి అవ్వుము.’ Source: https://www.holy-bhagavad-gita.org/chapter/8/verse/14/te if you want i can give more sources 1 Quote
11_MohanReddy Posted May 7 Report Posted May 7 3 minutes ago, rational said: Partha means "son of pritha" pritha is another name for kunti. It has also another meaning "prince" Geetopadesam chesindhi krishnudu , vintundhi arjundu so ee context partha ante akkada arjunudu vasthaadu not birds or anyone else. krishndudu arjunidiki matrame geetopadesam chesaadu endhu kante arjundu yuddam cheyyanu antaadu. krishna is not preaching directly to us we are reading what krishna said to arjuna. If you read bhagavadgita then you will understand the context. Slokam peduthunnanu with word to word explanation please read it, also read the commentary it cleary say krishna अनन्यचेता: सततं यो मां स्मरति नित्यश: | तस्याहं सुलभ: पार्थ नित्ययुक्तस्य योगिन: || 14|| ananya-chetāḥ satataṁ yo māṁ smarati nityaśhaḥ tasyāhaṁ sulabhaḥ pārtha nitya-yuktasya yoginaḥ ananya-chetāḥ—without deviation of the mind; satatam—always; yaḥ—who; mām—Me; smarati—remembers; nityaśhaḥ—regularly; tasya—to him; aham—I; su-labhaḥ—easily attainable; pārtha—Arjun, the son of Pritha; nitya—constantly; yuktasya—engaged; yoginaḥ—of the yogis ananya-chetah satatam yo mam smarati nityashah tasyaham sulabhah partha nitya-yuktasya yoginah Translation BG 8.14: O Parth, for those yogis who always think of Me with exclusive devotion, I am easily attainable because of their constant absorption in Me. Commentary In the previous verse, Shree Krishna had explained the process of meditation as per ashtanga yoga sadhana to focus on the formless God, devoid of any attributes. However, this practice is not only difficult but also very bland. Therefore, He suggests an alternative method, that is, to meditate upon the personal forms of God such as Ram, Krishna, Shiv, Vishnu, etc., including their Names, Forms, Virtues, Pastimes, Abodes, and Associates. This method is simpler and helps in keeping the mind absorbed in God and His divine form. For the first time in the Bhagavad Geeta, Shree Krishna says that He is easy to attain. But only to those yogis who are ananya-chetāḥ, which means their mind is absorbed exclusively in God. The word a-nanya Etymologically means na anya, or “no other.” Thus, exclusive devotion is the precondition for attaining God. Throughout the Bhagavad Gita, Lord Krishna has stressed upon exclusive devotion and surrender to attain Him. ananyāśh chintayanto māṁ 9.22 tam eva śharaṇaṁ gachchha 18.62 mām ekaṁ śharaṇaṁ vraja 18.66 Telugu version అనన్యచేతాః సతతం యో మాం స్మరతి నిత్యశః । తస్యాహం సులభః పార్థ నిత్యయుక్తస్య యోగినః ।। 14 ।। అనన్య-చేతాః — మనస్సు ఎటూ చలింపక; సతతం — ఎల్లప్పుడూ; యః — ఎవరైతే; మాం — నన్ను; స్మరతి — స్మరించునో; నిత్యశః — నిరంతరమూ; తస్య — అతనికి; అహం — నేను; సులభః — సులభముగానే లభింతును; పార్థ — అర్జునా, ప్రిథ తనయుడా; నిత్య — ఎల్లప్పుడూ; యుక్తస్య — నిమగ్నమై; యోగినః — యోగులలో. Translation BG 8.14: ఓ పార్థా, అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి. Commentary భగవద్గీత అంతటా శ్రీ కృష్ణుడు చాలా సార్లు భక్తిని వక్కాణించాడు. ఇంతకు క్రితం శ్లోకంలో, శ్రీ కృష్ణుడు నిర్గుణ నిరాకార భగవత్ తత్త్వంపై ధ్యాసను వివరించాడు. అది మాధుర్యరహితమే కాక చాలా క్లిష్టమయినది కూడా. కాబట్టి ఇక్కడ ఒక సులువైన ప్రత్యామ్నాయమును ఇస్తున్నాడు; అదే ఆయన యొక్క సగుణ సాకార రూపము పై ధ్యానము - కృష్ణుడు, రాముడు, శివుడు, విష్ణువు మొదలగు వాటిపై. ఆయన దివ్య మంగళ స్వరూపము యొక్క నామములు, రూపములు, గుణములు, లీలలు, ధామములు, మరియు పరివారము, అన్నీ ఇందులో భాగమే. భగవద్గీత మొత్తంలో ఇదొక్కటే చోట శ్రీ కృష్ణుడు తాను సులభుడను అని అన్నాడు. కానీ, ఆయన పెట్టిన ఒక షరతు ఏమిటంటే, అనన్య-చేతాః , మనస్సు కేవలం ఆయన యందు మాత్రమే నిమగ్నమై ఉండాలి, వేరే దేని మీద ఉండవలదు. ఇక్కడ, అనన్య అన్న పదం చాలా ముఖ్యమైనది. భాషా పరంగా దీని అర్థం, న-అన్య అంటే 'వేరే ఇతరమైనది ఏదీ కాకుండా'. మనస్సు అనేది భగవంతుని యందు మాత్రమే నిమగ్నమవ్వాలి, వేరే ఏ ఇతర మైన వాటి మీదా కాకూడదు. ఈ 'అనన్య' అనే నియమము భగవద్గీతలో చాలా సార్లు పదేపదే చెప్పబడింది. అనన్యాశ్ చింతయంతో మాం (9.22) తం ఏవ శరణం గచ్ఛ (18.62) మాం ఏకం శరణం వ్రజ (18.66) అనన్య భక్తి అనే విషయం ఇతర శాస్త్ర/పురాణాల్లో కూడా ఉద్ఘాటించబడినది. మాం ఏకం ఏవ శరణం ఆత్మానం సర్వ-దేహినామ్ (భాగవతం 11.12.15) ‘సమస్త ప్రాణులకు పరమాత్మ నైన నాకు మాత్రమే శరణాగతి చేయుము.’ ఏక భరోసో ఏక బల ఏక్ ఆస విస్వాస (రామచరితమానస్) ‘నాకు ఉన్నది ఒకేఒక్క ఆధారం, ఒకేఒక్క బలము, ఒకేఒక్క విశ్వాసము, ఒకేఒక్క ఆశ్రయము - అదే శ్రీ రామచంద్రమూర్తి’ అన్యాశ్రయాణామ్ త్యాగో ఽనన్యతా (నారద భక్తి దర్శన్, 10వ సూత్రము) ‘మిగతా అన్ని ఆశ్రయములను విడిచిపెట్టి కేవలం భగవంతునికే చెందిన వాడివి అవ్వుము.’ Source: https://www.holy-bhagavad-gita.org/chapter/8/verse/14/te if you want i can give more sources I have heard Bhagavad Geeta multiple times. Quote
rational Posted May 8 Report Posted May 8 11 hours ago, 11_MohanReddy said: I have heard Bhagavad Geeta multiple times. i am listening since i was kid (ghantasala bhagavadgita) listening from a persons perspective is different from personally reading the actual book. Thats the reason i posted the actual sloka and word to word meaning. which shows that partha means arjuna. there are lot of authors who wrote bhagavadgita reiterate the same thing partha means arjuna in this context and krishna is the one who is talking to him sloka ఓ పార్థా, అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి. commentary భగవద్గీత మొత్తంలో ఇదొక్కటే చోట శ్రీ కృష్ణుడు తాను సులభుడను అని అన్నాడు. clear gaa ikkada nenuu ante srikrishunudu ani meaning vundhi. There are many books on bhagavadgita that reitrate the same context. i will post some links i read this book author pullela sriramachandra https://archive.org/details/srimadbhagavadgita-telugu-shankaracharyabhashya-translatedbyshripulleysramachandra/page/n511/mode/2up Geeka press gorakpur bhagvadgita is the largest hindu religious texts publisher https://archive.org/details/gitapress-gita-roman/page/100/mode/2up https://archive.org/details/shreemed-bhagwat-gita-20220406_20220406_0356/page/n597/mode/2up srimadbhagavatam in sanskrit english and hindi https://archive.org/details/in.gov.ignca.279/page/n203/mode/2up https://www.prabhupada-books.de/pdf/Bhagavad-gita-As-It-Is.pdf prabhu pada ISCON version My suggest is to read the book rather than listen to some one. 1 Quote
11_MohanReddy Posted May 8 Report Posted May 8 8 minutes ago, rational said: i am listening since i was kid (ghantasala bhagavadgita) listening from a persons perspective is different from personally reading the actual book. Thats the reason i posted the actual sloka and word to word meaning. which shows that partha means arjuna. there are lot of authors who wrote bhagavadgita reiterate the same thing partha means arjuna in this context and krishna is the one who is talking to him sloka ఓ పార్థా, అనన్య చిత్తముతో నన్నే ఎల్లప్పుడూ స్మరిస్తూ ఉండే యోగులకు, నేను సులభముగానే దొరుకుతాను ఎందుకంటే వారు నిరంతరం నా యందే నిమగ్నమై ఉంటారు కాబట్టి. commentary భగవద్గీత మొత్తంలో ఇదొక్కటే చోట శ్రీ కృష్ణుడు తాను సులభుడను అని అన్నాడు. clear gaa ikkada nenuu ante srikrishunudu ani meaning vundhi. There are many books on bhagavadgita that reitrate the same context. i will post some links i read this book author pullela sriramachandra https://archive.org/details/srimadbhagavadgita-telugu-shankaracharyabhashya-translatedbyshripulleysramachandra/page/n511/mode/2up Geeka press gorakpur bhagvadgita is the largest hindu religious texts publisher https://archive.org/details/gitapress-gita-roman/page/100/mode/2up https://archive.org/details/shreemed-bhagwat-gita-20220406_20220406_0356/page/n597/mode/2up srimadbhagavatam in sanskrit english and hindi https://archive.org/details/in.gov.ignca.279/page/n203/mode/2up https://www.prabhupada-books.de/pdf/Bhagavad-gita-As-It-Is.pdf prabhu pada ISCON version My suggest is to read the book rather than listen to some one. I have the book in Telugu, just never put my mind to it. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.